Reforma în învăţământul românesc: Ce spun profesorii

10:45, 15 noiembrie 2019 | Actual | 122 vizualizări | Nu există niciun comentariu Autor:

Reforma în învătământul românesc trebuie făcută astfel încât şcoala să devină mai prietenoasă pentru elevi, să stimuleze mai bine competiţia dintre profesori, să se digitalizeze şi să formeze specialişti în disciplinele care vor fi cerute în viitor, au declarat, pentru News.ro, profesori participanţi în cadrul SuperTeach, un program naţional care încearcă să pună la dispoziţia profesorilor resurse pentru educarea noile generaţii.

România se confruntă cu o rată ridicată de părăsire timpurie a şcolii, cu repercusiuni asupra pieţei muncii şi economiei (16,4%), cu investiţii publice reduse din educaţie (2,8% din PIB), în comparaţie cu nivelul Uniunii Europene (4,6% din PIB), şi cu atractivitatea tot mai scăzută a profesiei de cadru didactic. În plus, se simte lipsa de personal cu calificări adecvate în zonele rurale şi lipsa unor specialişti care să sprijine dascălii în consolidarea dezvoltării profesionale şi a a unor competenţe digitale.

Acestea reprezintă doar câteva dintre problemele cu care se confruntă, la ora actuală, sistemul educaţional românesc, potrivit celui mai recent raport de ţară privind educaţia, publicat de Comisia Europeană în septembrie, ce arată radiografia unui sistem învechit, care pune accent pe teorie fără conexiune cu cerinţele de pe piaţa muncii şi care se opune, deseori, schimbării. Profesorii din învăţământul românesc susţin că au nevoie de mai multă cooperare şi practică, de contactul cu realitatea de pe piaţa muncii, de creşterea empatiei şi compasiunii în procesul de predare.

Dorinţa de a face parte dintr-o comunitate apreciată în care să existe cooperare cu ceilalţi colegi, unde tehnicile de predare să fie împărtăşite, este menţionată des de profesori.

Vasile consideră că este important ca lecţiile şi proiectele să fie lucrate în grupuri care îşi modifică periodic componenţa, sprijinind astfel comunicarea, abilităţile de lucru în echipă şi capacităţile de leadership. Totodată, aceasta susţine stimularea creativităţii şi predarea ştiinţelor exacte prin jocuri (de ex. matematica prin Sudoku), fiind convinsă că astfel, copiii reuşesc să înţeleagă şi să reţină mai uşor informaţiile cu grad ridicat de complexitate.

Anca Simion crede că mai importante decât cunoştinţele pe care elevii trebuie să le dobândească la clase sunt relaţiile pe care profesorii le stabilesc cu aceşti elevi. Metodele sale de predare se axează pe exprimarea sentimentelor, promovând o atitudine deschisă în relaţia cu copiii şi stimulându-i pe aceştia să vorbească despre ceea ce simt, dar şi pe conceptul unei şcoli creative.

Potrivit studiului TALIS 2018, realizat de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică în 48 de ţări şi economii, profesorii din România petrec 81% din timpul unei lecţii obişnuite cu procesul efectiv de predare şi învăţare, faţă de media UE de 77,8%.

Sursa: https://www.bursa.ro