Rusia a redevenit principala piaţă de desfacere a produselor din Moldova

16:59, 2 octombrie 2015 | Economie | 1142 vizualizări | Nu există niciun comentariu Autor:

Rusia a redevenit principala piaţă de desfacere pentru produsele moldoveneşti, depăşind România, care de anul trecut devenise lider la acest capitol. Cel puţin aşa arată datele prezentate în Balanţa de plăţi pentru trimestrul II de către Banca Naţională a Moldovei. Astfel în trimestrul II exporturile în Rusia au constituit 58,8 milioane de dolari, cu circa 3 milioane de dolari mai mult decât în România.

În acelaşi timp datele Biroului Naţional de Statistică arată că România este în continuare principala piaţă de desfacere pentru produsele exportate din Moldova.

BNM oferă o explicaţie pentru aceste diferenţe. Cifrele prezentate în Balanţa de Plăţi sunt în baza datelor BNS (baza de date a declarațiilor vamale), dar „fără bunurile pentru/după prelucrare pentru care nu are loc schimbul de proprietate, selecții la import (prețuri CIF) după principiul țării de livrare”, scrie Mold-Street.

Aceleaşi date arată că în afară de Rusia şi România, principalele piețe de desfacere pentru bunurile din Republica Moldova (fără bunurile pentru/după prelucrare) în trimestrul II 2015 au fost Belarus, Marea Britanie, Italia, Germania, Kazahstan, Polonia, Elveția, Turcia, valoarea cumulată a exporturilor în aceste țări constituind 75,1% din totalul exporturilor.

Potrivit BNM, exporturile de bunuri din Republica Moldova au însumat 381 milioane de dolari, din care 49,7% au ca destinație țările Uniunii Europene, 35,8% sunt orientate către țările CSI, restul de 14,5% revin exporturilor către alte țări.

În timp ce exporturile către țările CSI s-au diminuat cu 31,1% comparativ cu perioada similară a anului precedent, pe seama scăderii de 2,1 ori a exporturilor către Rusia și de 2,6 ori a celor către Ucraina. Concomitent, livrările în țările Uniunii Europene s-au majorat cu 18,2%, în special grație majorării exporturilor către Marea Britanie, de 6.7 ori, și a celor către România – cu 29,6%.

sursa: Agrobiznes

Navighează dupa cuvinte-cheie: , ,