O explicație pentru cei de la ACUM, ca pentru copii, despre guvernul minoritar

20:59, 10 aprilie 2019 | | 1299 vizualizări | Nu există niciun comentariu Autor:

Ce este un guvern minoritar și în ce condiții poate funcționa eficient un guvern minoritar? În sistemul politic și constituțional al Republicii Moldova ideea de „guvern minoritar”, asupra căreia insistă cu o naivitate puerilă cei de la ACUM este utopică. Guvern minoritar pot avea țari precum Germania. Pentru că în Germania poate exista și minoritate parlamentară care guvernează.

Explic: minoritatea parlamentară este numărul de deputați mai mic decât 50 la sută din numărul total al membrilor Bundestagului, care acordă votul de încredere unui cabinet. În astfel de sisteme constituționale și legile pot fi votate, în anumite condiții, de o minoritate parlamentară, dar cu aceeași condiție – ca împotriva actului legislativ respectiv să nu voteze un număr mai mare de deputați. Această posibilitate este admisă pentru cazurile în care în legislativ nu poate fi formată o majoritate absolută (50%+1 din numărul total al deputaților), dar există o minoritate care își asumă actul de guvernare. Ceilalți deputați rămân în expectativă. Nu se implică, dar nici nu obstrucționează activitatea cabinetului. Astfel de cazuri sunt niște excepții rare. Legislatorul constituant al Republicii Moldova nu a prevăzut o asemenea posibilitate. Pentru că ai noștri s-au orientat la experiența franceză și nu la cea germană.

Mai subliniez o diferență între sistemul politic moldovenesc și cel german: în cazul lor votul de încredere îi este acordat cancelarului, care, la rândul său, numește miniștrii. Bundestagul nu decide asupra întregului cabinet, iar Parlamentul Republicii Moldova învestește cu încredere întregul Guvern.

Nemții au mai creat încă un mecanism, foarte bun, în opinia mea, care ne lipsește nouă. În Germania moțiunea de cenzură poate fi numai „constructivă”. Ce înseamnă asta? În Germania cabinetul poate fi demis doar printr-un vot de încredere acordat unui alt cancelar. Legislația Germaniei nu admite posibilitatea demiterii Guvernului, decât în cazul în care aceeași majoritate parlamentară sau alta îi acordă votul de încredere altei persoane, care va forma un nou cabinet. Legislatorul constituant german a știut de la bun început că e mult mai lesne să dai jos un guvern, decât să învestești un guvern. Astfel, pentru a nu le oferi deputaților posibilitatea de a se juca până la absurd de-a statul și de-a politica, inginerii politici și juridici ai acestei țări au inventat moțiunea de cenzură constructivă. În Republica Moldova atunci când o parte a majorității parlamentare se bosumflează pe cealaltă, are posibilitatea să facă o înțelegere de moment cu opoziția și să doboare guvernul. Opoziția, de regulă, participă cu mare drag la astfel de procedee. Dar în cazurile de acest fel nu există nicio garanție că cei de au avut „voința politică” să doboare guvernul vor institui imediat un alt guvern și criza politică de durată va fi evitată.

Politicienii moldoveni care au pretenția de a fi considerați oameni serioși și competenți ar face bine să se documenteze asupra esenței ideilor pe care le lansează în spațiul public, dacă ceea ce propun ei are la bază o intenție serioasă. Iar dacă scopul urmărit de unii dintre ei este speculația și răspândirea de bulbuci multicolori atunci orice idee, oricât ar fi de ineptă, le poate fi „utilă”.

Încă o observație. Un guvern minoritar în condițiile Republicii Moldova, dacă totuși ar ajunge să fie învestit, va avea nevoie la fiecare pas de votul unei majorități parlamentare – de minimum 51 de deputați – cei de la ACUM ar face bine să citească de cel puțin zece ori această frază. Da, da! De cel puțin ze-ce ori! De ze-ce ori!  În Germania, repet, legile de care are nevoie cabinetul pentru a activa pot fi adoptate de acea minoritate parlamentară, care la noi nu poate adopta legile de care are nevoie Guvernul. ACUM vrea „dezoligarghizare”. Asta nu se face doar printr-un pachet de legi votat în primele zile de mandat, ci printr-o activitate eficientă de ani de zile, care presupune inclusiv o muncă titanică la nivel legislativ. Deci, la cine va apela zilnic „guvernul minoritar” al ACUM-iștilor, care nu vrea să facă majoritate parlamentară nici cu PDM și nici cu PSRM?

La ora actuală e greu să ne facem o concluzie categorică despre ACUM. Se impun, însă, două variante: fie că această entitate suferă de o incompetență crasă și își alimentează retorica din tot felul de iluzii și deziderate rupte de realitate, fie aceștia speculează cu un set de idei mari (guvern minoritar, voință politică, dezoligarhizare, eliberarea statului capturat etc.) pentru a masca nedorința dânșilor de a-și asuma responsabilități istorice în momente de însemnătate crucială și de a proceda corect cu voturile oamenilor.

Timpul, vorba lui Machiavelli, este tatăl oricărui adevăr. Vom trăi și vom vedea ce va ieși la suprafață peste ani. Astăzi putem constata doar faptul că spectacolul neîndemânatic pus în scenă de blocul ACUM este de-a dreptul dezagreabil atât pentru adepți, cât și pentru oponenți. Ultimii au avantajul că pot să mai și râdă pe săturate. Indiferent dacă politicienii cu pricina – „luptătorii cu oligarhii” – fac asta în mod deliberat sau din ignoranță.

P.S. Nu-i invidiez deloc pe experții, pe analiștii, pe toți oamenii competenți și de bună credință care au susținut blocul ACUM în alegeri și care sunt puși astăzi în situația să constate deziluzionați și consternați starea de neîndemânare și de dezorientare insurmontabilă ce caracterizează angrenajul politic al PAS și PPDA.

Ghenadie Vaculovschi, pentru FLUX