Economia cunoașterii este un mit. Nu avem nevoie de universități pentru a o hrăni

19:03, 25 iunie 2016 | Social | 2531 vizualizări | Nu există niciun comentariu | Autor:
Adresa scurtă: http://flux.md/bxiV9

Statele cred că pentru a rămâne competitiv în economia globală e nevoie să devii mai inteligent. Pentru a atinge acest scop Guvernul Marii Britaniei a inițiat un plan de îmbunătățire a sistemului universitar, adică înființarea mai multor universități. Scopul e ca numărul celor cu diplome să crească și Marea Britanie să devină o economie mai competitivă.

Cu toate acestea, majoritatea locurilor de muncă nu necesită deținerea unei diplome de licență. În SUA în anul 2010, doar 20% locurilor de muncă  solicitau diplomă de colegiu, 43%  – diplomă de liceu, iar 26% nu solicitau astfel de diplome, în timp ce 40% din tineri studiază pentru o diplomă de licență. Ceea ce înseamnă că mai mult de jumate dintre ei vor găsi un loc de muncă pentru care nu au nevoie de diplomă.

Începând cu anul 2000 cererea pentru absolvenți a studiilor universitare pe piața muncii a devenit mai mică. Peste 47% din locurile de muncă disponibile sunt sub riscul de a fi automatizate, ceea ce presupune că nu mai e nevoie de o persoană pentru a îndeplini munca dată. Profesiile care au cele mai mari șanse să fie automatizate sunt cele de auditor, analist de credite. Profesiile care nu se află sub riscul de a fi automatizate sunt acele pentru care este nevoie de o persoană pentru a le îndeplini, de exemplu maseurul sau pompierul.

Vezi și  Scandal pe limba română. Italienii se revoltă: Nu înțelegem de ce copiii noștri sunt obligați să învețe limba română!

Această diferență dintre numărul persoanelor cu diplomă  și numărul locurilor de muncă pentru care e necesar o diplomă a creat o generație de angajați frustrați care simt că muncesc pentru locuri de muncă neinteresante sau inutile. 37% din lucrătorii din Marea Britanie cred ca locul lor de muncă nu e deloc semnificativ și nu contribuie cu nimic pentru bunăstarea societății.

După 4 ani petrecuți pe băncile universității, 36% de studenți nu și-au îmbunătățit abilitatea de a gândi și a analiza problemele.

Cum persoanele cu diplomă acceptă un loc de muncă cu cerințe mai mici, cei mai puțin educați sunt împinși mult mai jos pe piața muncii, în unele cazuri sunt scoși împreună de pe piața muncii.

Deseori pentru a reveni pe piața muncii e necesar să dețină o diplomă destul de scumpă pentru un loc de muncă pentru care era necesar doar diploma de liceu.

Vezi și  Un baietel de 4 ani și-a șocat familia când a spus că vrea să fie fată. Reacția mamei când fiul său a vrut să poarte rochii

Dacă costurile universitare cresc, oamenii vor prefera să renunțe la studii universitare.  Educația universitară e un bun de lux: prețul crește dar cererea rămâne aceeași.

Doi economiști americani au ajuns la concluzia că odată cu creșterea taxelor universitare, cererea pe piața de studii a scăzut foarte puțin. Potrivit unor calcule, costul unei diplome în SUA a crescut cu 500% din 1985, iar cererea la fel a crescut într-un ritm destul de rapid.

Costurile ridicate au creat un venit destul de mare pentru Universități. Banii obținuți nu sunt investiți în predare, cercetare  sau pentru a primi un număr mai mare de studenți. În schimb au fost cheltuiți pentru extinderea administrației.  În Marea Britanie, mai mult de ⅔ din universități  au mai mulți administratori decât membri ai unei facultăți.

Astăzi universitățile investesc în clădiri atractive, lansează campanii de brand-building, angajează o mulțime de manageri profesionali și construiesc săli de sport și spa.  În același timp, angajații facultăților simt că sunt rugați să facă mai mult cu mai puțin.

Nu mai putem afirma cu siguranță că universitățile își îndeplinesc scopul. Un studiu recent realizat printre mii de studenți în timpul anilor de studenție arată că  după primii doi ani de universitate, 45% dintre studenți nu și-au îmbunătățit capacitățile cognitive; după 4 ani, 36% din studenți nu și-au îmbunătățit abilitatea de a gândi și a rezolva o problemă. La unele cursuri, ca administrarea businesului, abilitățile cognitive ale studentului chiar au scăzut în primii ani.

Vezi și  36 copii din Ialoveni au ajuns la spital, intoxicați cu gaz neidentifact

Majorarea numărului de universități și încurajarea a cât mai mulți tineri să studieze pentru o diplomă, nu pare a fi o idee inteligentă. Acest lucru presupune educarea mai multor oameni nemotivați pentru locuri de muncă care nu există, într-un mod care nu are nicun efect asupra abilitățilorlor intelectuale. Acești studenți vor ieși din universități cu o datorie foarte mare. Mulți nu vor putea să o plătească  și această datorie va deveni responsabilitatea plătitorilor de taxe.  Planul Guvernului de a deschide mai multe unviersități  și de a oferi și mai multe diplome va înrăutăți situația. Încercările de a crea „o economie a cunoașterii” va ajunge să se transforme într-o idee stupidă.

Traducerea și adaptarea: Ecaterina Cornea

sursa: The Guardian

Articole relevante

Ucrainizarea continuă în regiunea Cernăuți: Trei școli românești, tras...
accesări 620
Trei școli românești din regiunea Cernăuți au fost transformate printr-o decizie abuzivă a autorităților ucrainene în filiale ale Şcolii mixte ucraine...
Navighează dupa cuvinte-cheie: , ,

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *