Inginerie socială pozitivă sau negativă

08:52, 7 februarie 2019 | Cărți | 712 vizualizări | Nu există niciun comentariu | Autor:

Lucien Cerise, din cartea ”Neuro-pirații„

Ca o regulă generală, profesioniștii disciplinei (consultanți, lobbiști, spin doctors) se mulțumesc să își respecte contractele și nu aduc nici un fel de judecată de valoare privind caracterul bine fondat al schimbărilor pe care se străduiesc să le planifice, fie în modul ”acompaniament”, fie în modul ”declanșare”, ca și cum ar fi de la sine înțeles că schimbarea ar fi mereu înspre bine și nu înspre rău. Această neutralitate axiologică ridică probleme. Odată trecut momentul descrierii științifice a fenomenelor, vine momentul prescripției etice. Or, schimbarea nu este în mod obligatoriu bună în sine. Putem schimba, putem face ca ceva să se schimbe, în bine, dar și în rău. Dorim deci să introducem aici o subdiviziune morală între o inginerie socială pozitivă (prescurtată în continuare IS+), deoarece putem face ca un subiect să se schimbe pentru a-l îmbunătăți, și o inginerie socială negativă (prescurtată IS−), deoarece putem face ca un subiect să se schimbe pentru a-l distruge.

Fenomenul de ”schimbare” este universal. Alterarea tuturor lucrurilor este inevitabilă. Dar sunt mai multe feluri de schimbare, rapide și lente, mai mult sau mai puțin naturale sau artificiale, etc. Cele două forme de inginerie socială se consacră unor două forme distincte de schimbare. Mai întâi, există numeroase procese de schimbare naturală și de evoluție spontană, dar sunt în general lente, continue, graduale, aproape de neobservat, adevăratele catastrofe rămânând rare și punctuale în natură, anormale prin definiție (prădarea animală înscriindu-se în fapt într-un continuum). Taoismul numește aceste schimbări lente ”transformări tăcute”. Le observăm în fizică și biologie, dar și în societățile tradiționale, precapitaliste și pre-revoluționare. Obiectul IS+ ar putea fi cel de a restabili sau de a facilita aceste schimbări naturale și sănătoase atunci când ele întâlnesc obstacole. La capătul opus, IS− lucrează întru schimbarea provocată, non naturală, artificială sau artefactuală, forțată, și procedează prin sărituri, rupturi, ”salturi cuantice”, catastrofe, discontinuități, toate aceste lucruri care, în câmpul politic, se află la rădăcinile comune ale capitalismului și ale revoluției.

Trebuie să admitem că marele clivaj din gândirea politică ivită din 1789 și care opune Dreapta, asociată capitalismului, și Stânga, asociată revoluției, este în realitate înșelător. Prealabilul oricărei gândiri politice serioase constă deci în a abandona clivajul dreapta/stânga sau în a realiza sinteza a ceea ce au mai bun cele două tabere. În mod fundamental, singura distincție politică pertinentă se stabilește între Viață și Moarte. Propunem deci să distingem între o IS+ orientată către Viață, consacrată proceselor de schimbare negentropice și structurante, și o IS− orientată către Moarte, ce favorizează toate procesele de schimbare entropice și destructurante.

(va urma)

Traducere de Ruxandra Iordache

Navighează dupa cuvinte-cheie: , ,