Câteva aspecte economice 4 (fragment din cartea lui Hervé Juvin ”Guvernarea dorinței” , în curs de apariție)

08:42, 22 august 2018 | Cărți | 356 vizualizări | Nu există niciun comentariu | Autor:

{…}Totul este construit pentru a asigura permanența dorinței la acest actor vital, totul este făcut pentru a-l face solvabil, pentru a-i adăuga putere de cumpărare, pentru a-l convinge că la urma urmei, fără loc de muncă, fără capital, fără speranța că va putea vreodată să dea banii înapoi, poate totuși să se îndatoreze și să consume – creșterea va plăti în locul lui!

Totul e făcut pentru ca actul compulsiv de a cumpăra, actul irațional, comandat din exterior, să triumfe – economia împotriva economiei, cumva.Totul este făcut, și mai ales primatul mărcii comerciale asupra mărcilor și denumirilor de origine pe care ar trebui să îl consacre TTIP (tratat de liber schimb transatlantic), pentru a interzice clientului să afle ceva ce îl privește și pentru a-l împiedica să-și exprime preferințele prin ceea ce cumpără! Prea periculos e ca el să boicoteze, să selecționeze, să elimine! Prea periculos să manifeste preferințe colective în ceea ce trebuie să rămână decizie individuală – un orb într-un tunel, iată consumatorul visat de liberalismul modern. Dacă ar ști el asta! Pe când etichetarea originii fiecărei componente a unui produs, pe când informațiile privind numărul de kilometri parcurși, pe când informații privind condițiile sociale, de mediu, sanitare, etc. din producție? Să admirăm abilitatea subversivă a OMG care au obținut în Franța ca etichetarea să nu se facă pentru produsele OMG, ci pentru produsele non-OMG – natura este redusă la statutul de excepție, natura este scoasă în afara normei, iată scopul (în SUA, cei din industria OMG au făcut ca Congresul să voteze o lege ce interzice unor state precum Vermont, în ciuda votului lor în acest sens, să facă obligatorie semnalizarea OMG)! Creșterea merită câteva morți, ceva ruine și colonizarea pământurilor prin sistemul de credit! Copiii americani care, invitați să deseneze un pește, desenează un pătrat congelat, au priceput totul! Raionul din supermarket educă dorința mai mult decât școala și care Mic Prinț ne mai cere să-i desenăm o oaie? Să mai adăugăm că teoriile cele mai recente ale deciziei, care încearcă să integreze complexitatea, ignoranța, hazardul, bias-ul cognitiv, etc., dau dovadă de cea mai mare timiditate atunci când e vorba de a pune sub semnul întrebării dogma informării perfecte a consumatorului și a egalității în informare între părți. Mulți sunt cei care își dau silința să deporteze responsabilitatea asupra actorului celui mai slab: ar fi știut, dacă ar fi vrut! Dacă s-ar fi interesat! Dacă s-ar fi gândit!{…}

Traducere de Ruxandra Iordache            

Navighează dupa cuvinte-cheie: , ,