Banii dorinței 1 (fragment din cartea lui Hervé Juvin ”Guvernarea dorinței” , în curs de apariție) » FLUX on-line | Banii dorinței 1 (fragment din cartea lui Hervé Juvin ”Guvernarea dorinței” , în curs de apariție)

Banii dorinței 1 (fragment din cartea lui Hervé Juvin ”Guvernarea dorinței” , în curs de apariție)

10:23, 3 august 2018 | Cărți | 663 vizualizări | Nu există niciun comentariu | Autor:

În 2015, cheltuielile în cercetare și dezvoltare ale firmei L’Oréalau reprezentat 794 milioane de euro. Cheltuielile de marketing, publicitate și promovare s-au ridicat la 7,4 miliarde de euro, adică de zece ori mai mult (a se vedea blogul DFCG, Vox-Fi, articolul semnat de François Meunier, 20 mai 2016).  Pentru că, pe piața produselor de înfrumusețare și de îngrijire corporală nimic nu e prea mult pentru a provoca dorința clientului – pentru a scăpa de concurență. Ce contează dacă clientul plăteșteprețul, ce contează dacă concurența în domeniul acesta și în alte domenii face ca prețurile să urce, în loc să le micșoreze?

Producția de dorință schimbă tot ce credeam că știm despre economie.

Peste tot e povestită încă fabula cu legea clientului, cu adaptarea la nevoile consumatorului, cu crearea de valoare pentru clientul-rege… basme de adormit cadrele în lungile seminare din care ies cu toții un pic supuși, formatați și goliți de creier, adică un pic mai apți pentru a face să funcționeze un mecanism care produce dorință și nu servește decât o valoare, cea a capitalului apăsător, avid, imaterial. Peste tot este repetată fabula cu performanța produsului, cu calitățile sale intrinseci; doar reprezentarea contează, istoria recentă, de la Betamax la Secam sau de la Minitel la Concorde, abundă în produse superioare față de produsele concurente, împotriva cărora au acționat reprezentările difuzate, standardele impuse de industriași, așa încât ele au dispărut!

Cuplului infernal represiune-eliberare, dilemei plăcerii și muncii, i-am substituit o nouă perspectivă, cea a producției (a se citi spre exemplu Wendy Brown, ”Undoingthe Demos, Neoliberalism’sstealthrevolution”, Cambridge, the MIT Press, 2015). Societățile noastre produc dorință așa cum produc mașini, băuturi alcoolice, hoteluri de lux și fete de vis; pentru randament și pentru creștere. Și, desigur, în slujba ordinii. Societățile tradiționale luptau împotriva dorinței, ele încercau în mod naiv să se protejeze de ea pe toate căile; societatea indivizilor abandonează în grija dorinței asigurarea ordinii, și iată că merge!{…}

Traducere de Ruxandra Iordache           

Navighează dupa cuvinte-cheie: , ,